Rekonstruktioner

Det er fantastisk spændende at se de fund, som arkæologerne graver opp av jorden eller som vælter frem fra den smeltede sne i. Som håndverker er det endnu mere spændende at prøve å rekonstruere dem. Jeg bruger bøger og nyhedsmedier som kilder, til at finde billeder og mål af arkæologiske genstande, jeg gerne vil prøve at eftergøre.

Herunder i billedserien er et par eksempler på genstande jeg har rekonstrueret.

 

Ski fra Reinheim
Ski fra 700-tallet. Fundet i Reinheimen Nationalpark 2014. Læg mærke til, at bindingen er bevaret. Sammen orginalen ses mit forsøg på en rekonstruktion.

 

Amuletten fra Hesselbjerg
Denne jern-genstand fra vikinge-tiden er fundet på en mark ved Hesselbjerg-gård i Over-Randlev, Odder kommune.

Amuletten er tolket, som et smykke tilknyttet Thor; de tre genstande: Mjølner, ildstålet og et segl, skulle derfor symboliserer Thor’s tre hovedfunktioner: hammeren –  som beskytter mod skadelige kræfter (f.eks smadre jætter mod indtrængning i Asgård), ildstålet – lynildsmand (som lyn og torden på himmelen – altså en slags vejr-gud) og seglet – afgrødens beskytter/frugtbarhed gud, idet han kontrollerer de naturkræfter der kan skade markens afgrøder.

Det er lidt sjovt, at fundet af amuletten er gjort lige udenfor mine to drenges vindue i Randlev, Danmark.

Det har taget mig lidt tid at finde nogle gode tegninger, og indse at de lokale fund jo kan være helt ecceptionelle fine – som denne amulet – og derfor selvfølgelig skal prøves og smedes. Nu har jeg så erhvervet mig hele to bøger, hvor Flemming Bau’s fine tegninger viser amuletten.

Min version til venstre og oplægget til højre. Jeg har givet amuletten til min yngste dreng til hans 9 års fødselsdag, han er nemlig meget intersseret i de gamle norrøne guder 🙂

 

Herunder til venstre ses et fund fra Kaupang i Norge, det kunne godt minde lidt om amuletten fra Hesselbjerg i Danmark. Thorshammer og ildstål ses tydeligt, men jeg synes  ikke jeg kan finde sejlet på denne.

 

Miniature model af kogestativ fra Oseberg fundet – lavet som fyrfads holdere.

2014-02-09-16-18-17
Oseberg stativ i mini model